Podzim a časná zima – jak vyrovnat stoupající Vátu

Podzim (a začátek zimy) je obdobím Váty. Váta je plná energie, pohybu a kreativity, ale také suchosti, chladu, ostrosti a hlavně emoční a nervové nestability. V ájurvédě platí, že podobné zvyšuje podobné. K vyvážení Váty tedy potřebujete opačné kvality…

… teplou, těžkou a uzemňující kvalitu. Pohodový a pravidelný režim.

Co do chuti vyvažují Vátu

  • sladké
  • slané
  • kyselé chutě

    … takže dortům zdar… teda, jak kterým, že jo.

Pijte horkou vodu po doušcích v průběhu celého dne. Dbejte na pravidelnost – ve stejný čas jezte, choďte spát, dodržujte řád.⏰ Nebojte se (správného) tuku a promastěte si život, především mezi 14 a 18 hodinou, kdy Váta vrcholí.

Příroda ví, co je dobré. Jezte to, co roste kolem vás. Lehce kořeněné… ideální koření je skořice, zázvor, hřebíček, kardamom a fenykl.

Začněte den miskou teplé kaše s kořením… ukázka z druhého vydaní kaší. Upřednostněte vařená jídla – husté polévky a dušené pokrmy.

Skvělé jsou zejména:

  • celozrnné obiloviny (zvlášť oves), basmati, špalda, quinoa
  • ořechy a semínka
  • kořenová zelenina, sladké brambory
  • dýně všeho druhu
  • přírodní sladidla – javorový sirup, panela, cukr muscovado
  • přepuštěné máslo a ghí, mandlový, sezamový a avokádový olej
  • krátce podušené ovoce – jablka, hrušky, švestky


Báječnými recepty pro toto období jsou:


Zařaďte na program ájurvédskou olejovou sebe-masáž Abhayangu

Použijte nahřátý mandlový (nebo sezamový) olej, který si vmasírujte do celého těla – doslova do každého kousku včetně vlasů (tam raději jen mandlový, ať mastnotu dokážete vymít). Návod zde  https://www.youtube.com/watch?v=_HQLsfZh5js . Do oleje můžete přidat i kapku esenciálního oleje lahodícího Vátě jako třeba levandule, ylang-ylang nebo cedr. I ty oleje, co doporučují ve videu jsou fajn.

Jsme u aromaterapie

Sladké a kořeněné vůně tiší a uzemňují Váta dóšu.

Můžete si vyrobit svůj vlastní aroma sprej – do základu (třeba růžová voda s trochou mandlového nebo jojobového oleje) namíchejte pár kapek některé z následujících esencí: levandule, sladký pomeranč, ylang-ylang, rozmarýn nebo cedr. Dobře protřepejte a v lahvičce s rozprašovačem stříkejte na(d) sebe kdy je libo.

Zkuste ZÁKLADNÍ RECEPT na aroma sprej: Smíchejte 60 ml mandlového nebo jojobového oleje a 8 až 10 kapek vybraného esenciálního oleje nebo jejich kombinace

Samozřejmě můžete použít aromalampu a zmíněné esenciální oleje přímo pustit do celého prostoru.

Co dál…

Jóga v pomalém tempu, kdy sledujete stav mysli víc, než kdy jindy je v tuto dobu nadmíru žádoucí „sportovní“ aktivitou. O meditaci ani nemluvě.

Váta hýbe energiemi ve vrchní části těla a proto ji vyvažuje to, co – jednoduše řečeno – podpoří proudění i vespod 🙂 Jde zejména o uzemnění a ritualizaci každodenních činností.

K uzemnění slouží i řada praktických technik a nástrojů, o kterých píši více v uzavřené skupince Vědomá výživa těla i duše.

Můžete se přidat, pokud vás to táhne…

Více o dalších cyklech během dne, roku i životního období jsem psala tady.